Google

6.7.05

Tulosseminaari - mielikuvahautomo

Edellisessä postissani mainitsin, että pankit ajoivat itsensä laman alla luottokriisiin osin siksi, että asettivat konttoreilleen epärealistisesti päätavoitteeksi luotonannon kasvun. Millaiseen mielikuvaprosessointiin tällainen tavoiteasettelu voi perustua? Kenties fiktiivinen minkä hyvänsä yrityksen - ei siis nimenomaisesti juuri pankin - johtoryhmä voisi asiaa selvittää:


- Pääjohtaja: No niin, hyvät herrat. Katsotaanpa sitten miten toimitaan ensi vuosi. Tarkoitus olisi nyt saada määritetyksi tulevan vuoden tulostavoitteet.

- Markkinointijohtaja: Lisää liksaa!

- Pääjohtaja: Niin niin, tottakai. Mutta katsotaan nyt ensin nämä tulostavoitteet. Palataan sitten johdon uuteen optiojärjestelmään. - Talousjohtaja on kertonut, että nousukausi on taittumassa, mutta että taantumaan ei kuitenkaan vielä olla menossa.

- Talousjohtaja: Niin, kasvu on ollut meidän päätavoitteemme jo muutaman vuoden ajan, ja se on toiminut meille oikein hyvin: Jatkuva kasvu on tuonut mukavasti lisää katetta.

- Markkinointijohtaja: Kun kasvu kerran on toiminu hyvin tähänkin asti, niin mitä sitä turhaan vaihtamaan. Panostetaan vaan yhä kasvuun. Jos kerran ei olla taantumaankaan menossa. Me saadaan se kasvu ainakin kun vallataan lisää markkinaosuutta.

- Talousjohtaja: No jaa. Kyllä kasvun pitää olla kannattavaa. Kun talous ei enää kasva, meidän volyymimme ei automaattisesti kasva enää talouden myötä. Joudumme lisäämään myyntipanostusta, ja sen seurauksena kate kapenee. Pahimmillaan kate kääntyy jopa negatiiviseksi: vaikka kasvua tulee, niin tuotto pienenee!

- Pääjohtaja: No no, eipäs nyt maalata pirua seinälle. Eihän tässä vielä taantumaan olla menossa. Liika varovaisuus koituu vielä meidän turmioksi. Mutta kyllä Talousjohtaja sikäli on oikeassa, että meidän on varottava kustannusten osuuden kasvua.

- Markkinointijohtaja: No tottakai: Ei kustannuksia passaa kasvattaa. Mitäs jos tehtäis sellanen kompromissi, että pidetään päätavotteena yhä toi kasvu. Se saavutetaan siis valtaamalla lisää markkianosuutta; Sanotaan vaikka kymmenellä prosenttiyksiköllä. Ja otetaan talouskasvun hyytyminen huomioon sillä, että asetetaan vielä yks tavote: karsitaan kustannuksia vaikka viidellä prossalla. Sillon saadaan lisää kasvua ja sen lisäks vielä säästetään kustannuksissa!

- Hallintojohtaja: Joo. Se on hyvä idea: Osakkeenomistajat tykkää! Ja osakkeen arvo nousee! - Ja ajatelkaa meidän optioita!

- Pääjohtaja: No hyvä. Tulevan vuoden päätavoite on siis edelleen kasvu. Ja sen ohella toisena tavoitteena on markkinaosuuden kasvatus kymmenellä prosenttiyksiöllä. Ja kolmantena on kustannusten karsinta viidellä prosentilla. Mainiota, hyvät herrat, mainiota.

- Markkinointijohtaja: Upee konsepti: kustannukset alas ja tuotot ylos! Tällä ratkasulla me kyllä ansaitaan saada lisää liksaa!

- Pääjohtaja: Aivan oikein. Katsotaanpa nyt sitä johdon uutta optiojärjestelmää...


Jos linkkilista ja arkisto eivät näy, klikkaa tästä, blogin otsikkoa 'mielikuvaelama' tai '<< Home' -linkkiä yllä.