Google

2.8.05

Kimin huono onni

Kimi Räikkösen McLaren-Mercedes F1-kilpa-autolla on tapana hajota milloin minkäkin osan pettäessä. Samaan aikaan tallitoveri Juan Pablo Montoyan auto ja useimpien muiden kärkitallien autot useimmiten toimivat luotettavasti. - Puhutaan Kimin huonosta onnesta, mutta onko se realistinen mielikuva? Eikö aivan toisenlainen mielikuva vastaa tapahtumia paljon paremmin?


Kimi Räikkönen on kärsinyt uskomattoman määrän haavereita tämän vuoden F1 GP-ajoissa. Ranskan osakilpailussa Magni Coursissa heinäkuun alussa hajosi moottori. Viikon päästä Englannin Silverstonen harjoituksissa öljypumpusta katosi veto. Saksan GP:ssä Hockenheimin radalla 24.7.2005 Kimi keskeytti kirkkaalta johtopaikalta kun autosta petti hydrauliikka ja auton vaihteisto lakkasi toimimasta.

Kimi Hockenheimin kisan jälkeen: - Mitä tässä voi sanoa. On aina inhottavaa keskeyttää ja kun ajaa johdossa hyvällä etumatkalla, niin se on vielä pahempaa. Tämä on pahin asia, mitä saattoi tapahtua, sillä kisa näytti jo olevan hoidossa. Moottoriurheilu on kuitenkin tällaista. Minulla näyttäisi tällä kaudella olevan roima määrä epäonnea. Matemaattiset mahdollisuudet maailmanmestaruuteen ovat vielä olemassa, mutta vaikeaksi se käy.


Miksi juuri Kimillä olisi noin huono onni? Kun samaan aikaan tallin toinen auto useimmiten on toiminut moitteetta. Miksi juuri Kimin autosta pettää milloin mikäkin paikka?

McLarenilla lienee tällä hetkellä paras F1-auto. Kimi lienee tällä hetkellä paras tai toiseksi paras F1-kuljettaja. Kuitenkaan Kimistä ei ilmeisesti tule maailmanmestaria tänä vuonna. Ei ainakaan ellei Kimin kummallinen epäonni pian lakkaa. Kimin mahdollisuudet ovat menneet alati hajoavan auton takia. - Poikkeuksellisen huonoa onnea?

"Kilpa-ajossa ei ole kyse onnesta. On kyse ammattitaidosta", sanovat tallien edustajat. On kyse kuljettajan ammattitaidosta ja mekaanikkojen ammattitaidosta.

Kimin auton viat eivät voi johtua kuljettajasta, niiden on siten pakko johtua mekaanikoista tai moottorin valmistajista. Koska Montoyan auto useimmiten kuitenkin tikittää kuin kello, ongelman on oltava Kimin oman tiimin mekaanikoissa.

Koska muuta informaatiota ei ole käytettävissä, vaikuttaa siltä, että Kimi Räikkösen tiimissä on joku, joka ammattitaidottomuuttaan tai tahallaan(!) tekee työnsä niin, että Kimin auto ei kestä.

Vai onko F1-mekaanikkojen fyysisesti ja psyykksesti raskas työ liian raskasta? Saako kenties väsymys ylivallan ammattitaidosta? - Mutta silti: Vain Kimin tiimissä kaikkien tallien kaikista tiimeistä?

Kimin 'epäonnesta' saatava informaatio puhuu ammattitaidon puutteesta nimenomaan Kimin tiimissä. MacLaren-tallissa ammattitaidon puute tuntuu aika yllättävältä. Onko kyse sittenkin tahallisesta sabotaasista? - Me muodostamme mielikuvamme saatavilla olevan informaation perusteella.




Site Feed osoitteesta
http://feeds.feedburner.com/mielikuvaelama


Jos linkkilista ja arkisto eivät näy, klikkaa tästä, blogin otsikkoa 'mielikuvaelama' tai '<< Home' -linkkiä yllä.