Google

28.12.05

Paljonko on euro?

Vuoden 1963 rahanuudistus oli minulle mielikuvallisesti helppo; kahden nollan pudottaminen rahasummista ei ollut teini-ikäiselle pulma eikä mikään. Mutta vanhemmat ihmiset puhuivat pitkään vanhoista miljoonista.

Nyt minulle tuottaa selviä vaikeuksia hahmottaa eurosummia vaikka euroon siirtymisestä on jo liki neljä vuotta. 25 tuntuu lukuna hirmuisen paljon vähemmältä kuin 150. Vaikka kuinka tiedän, että kyse on erisuuruisista numeroista, euroista ja markoista.

Kirjoitin tämän jutun eilen tiistaina. Tänään keskiviikkona Hesarissa näkyy olevan juttua samasta aiheesta. Ja kovin samansuuntaisesti, mikä tietysti ilahduttaa minua. Vaikkei siellä mielikuvia nostetakaan esiin.


Pelkkinä numeroina 25 tietenkin on hirveän paljon pienempi luku kuin 150. Ja vaikka hyvin tiedänkin, että 25 euroa on n. 150 markaa, niin numeroina tuo 25 euroa vain tuntuu vähältä. Ilmeisesti vuosikymmenien mittaan hintatason mielikuva on iskostunut suoraan numeroihin. Kotimaassahan ne numerot ovat minun elinaikanani aina olleet markkoja.

Kun hintalappujen numerot nyt sitten ovatkin euroja, mielikuvani sitkeästi tulkitsee numerot vanhan mittarin mukaan ja pitää summia pieninä. Että ihminen voikin olla mielikuvansa vanki!

Minä joudun edelleenkin muuntamaan kaikkien harvemmin harkittavien tuotteiden hinnat markoiksi. Laskutoimenpide ei kuitenkaan enää tuota tyydyttävää tulosta: inflaatio on jo ehtinyt muuttaa hintatasoa, eri tuotteiden väliset hintasuhteet ovat muuttuneet, ja vanhat markkahinnat ovat sittenkin alkaneet menettää mittapuun asemaansa minunkin mielessäni; eurohinnat ovat viimein valtaamassa niiltä alaa.

Hintatason mielikuvani on hajoamassa.


Pelkkä 25 ei hintana merkitse yhtään mitään; luku tarvitsee tuekseen valuuttatunnuksen. Esim. 25 korunaa ei kuitenkaan merkitse yhtään sen enempää. Se tarvitsee tuekseen edelleen tiedon - melikuvan - korunan ja kotoisen rahayksikön suhteesta.

Samalla tavalla 25 euroa ei nyt merkitse minulle juuri mitään. Euroon ei minulla vielä liity selvää mielikuvaa euron suuruudesta, sen ostovoimasta.


Pelkkä tieto yksinään ei määrää reaktiotani hintaan. Minä reagoin vain tietoon liittyvään mielikuvaani. En minä elä rahankaan suhteen reaalimaailmassa vaan omassa mielikuvassani reaalimaailmasta. Ja euron osalta se mielikuva on edelleen hatara.

Vanha markka-pohjainen hintatasomielikuva sinnittelee viimeisillään mielessäni. Mutta se taitaa sittenkin olla antamassa tilaa oikean euromielikuvan syntymiselle. Mielikuvatkin kehittyvät.




Site Feed osoitteesta
http://feeds.feedburner.com/mielikuvaelama


Jos linkkilista ja arkisto eivät näy, klikkaa tästä, blogin otsikkoa 'mielikuvaelama' tai '<< Home' -linkkiä yllä.