Google

9.11.05

Autohuolto vastasi

Kirjoitin taannoin autonhuoltokokemuksistani (10.10.2005: 'Autohuolto: reaalimaksu virtuaalitöistä') ja ihmettelin, millaiselle mielikuvalle autohuollon toiminta perustuu.

Tein huollolle reklaamaation vararenkaan tarkistamattomuudesta, vaikka työ oli merkitty tehdyksi ja minua siitä veloitettu. Vararenkaan kunto ei ehkä tunnu kummoisenkaan isolta asialta, mutta isoksi se muuttuu silloin jos renkaan joutuu vaihtamaan auton alle syyspimeään sadekeliin; Se on tarpeeton turvallisuusriski.


Korjaamon huoltopäällikkö lähetti minulle hyvin asiallisen vastauksen reklamaatiooni ja tarjoutui tarkistamaan vararenkaan ilmanpaineen. Se oli toki siinä vaiheessa tarpeetonta, sillä olin itse jo paineen tarkistanut: se oli huollon jäljiltä 1,3.

Saamani vastaus oli ymmärtääkseni hyvä osoitus siitä millaisen mielikuvan varassa huolto toimii: Vastauksen mukaan asentaja oli unohtanut tarkastaa vararenkaan. Kuitenkin samassa vastauksessa huoltopäällikkö itse totesi että huollon toimenpidelomake on olemassa juuri siksi, että määräaikaishuollon kaikki työt tulevat tehdyksi.

Jos työlistaa käyttää tarkistuslistana ja merkitsee työt siihen sitä mukaa kun ne on tehnyt, mikään kohde ei voi unohtua. Ja lista toimii niinkuin on tarkoitettu. Piittaamattomuutta, huolimattomuutta tai talon tapaa ei voi naamioida unohdukseksi. Siinä menee uskottavuus.

En voi sille mitään, mutta saamani vastaus toimii päinvastoin kuin huoltopäällikkö lienee tarkoittanut: minulle se vahvistaa epäilystä siitä, että toimenpidelomakkeesseen ei huollossa suhtauduta vakavasti tarkistuslistana. Ainoaksi varmaksi asiaksi jää siten asiakkaan laskutus.

Pelkästä uteliaisuudesta: montako kertaa oman autosi vararenkaan tila on todella tarkistettu määräaikaishuollossa? Toivottavasti sinulla on ollut parempi onni kuin minulla: Minulla se on varmuudella tehty yhden kerran, mutta joka kerta se on kyllä merkitty tehdyksi ja laskutettu. Minun melikuvani autohuollon luotettavuudesta on todella huono.

Yhdestä valtuutetusta Skoda-huollosta jouduin erikseen vaatimaan toimenpidelomakkeen useammankin eri huollon yhteydessä. Mielenkiintoisin oli tapaus, jossa työn luovuttaja silmieni edessä rasti työt tehdyiksi. Niinpä siinä huollossa toimenpidelomake todistettavasti ei toiminut huollon tarkistuslistana. Siinä huollossa uskottavuus ei tainnut kuulua huollon mielikuvaan siitä mitä autonhuolto on.

Tosiasioille ei voi mitään. Ja niille minun mielikuvani perustuu. Mutta mille perustuu huollon mielikuva?





Site Feed osoitteesta
http://feeds.feedburner.com/mielikuvaelama


Jos linkkilista ja arkisto eivät näy, klikkaa tästä, blogin otsikkoa 'mielikuvaelama' tai '<< Home' -linkkiä yllä.