Google

1.1.06

VR:n möhlii mielikuvamarkkinointinsa

Mielikuva voi olla erinomainen markkinointikeino, minkä esim. VR tuntuu ilokseni tajunneen. Mutta mielikuvien kanssa saattaa ajautua myös pahasti raiteilta, minkä VR niinikään valitettavasti tuntuu tekevän.


'Kiskoilla on aina kesäkeli' VR mainosti takavuosina. Veto oli hyvä silloin kun maantieliikenne jurnutti ja liukasteli lumessa ja jäässä.

Mutta VR:n markkinointiosasto(?) ei tainnut olla ihan riittävästi perillä VR:n omasta todellisuudesta: Silloin Helsingin lähiliikennettä ajettiin vielä peruskunnostamattomilla Sm1- ja Sm2-sähkömoottorijunilla. Pakkasella ja tuiskulla junien ovet ja jarrut jäätyivät niin että liikennehäiriöitä oli vähän väliä. Ja viimein tuli se jokatalvinen lumimyräkkäkin, joka täydellisesti lamautti Helsingin lähiliikenteen.

Kiskojen kesäkeli -mielikuva oli oiva, mutta se ei ollut tosi. Pikemminkin näytti siltä että kiskoilla tulisi olla aina kesäkeli, jotta VR:n liikenne niillä sujuisi.


VR:n Matkaan -lehden yleisönosastossa matkustavaiset kertovat tuohtuneita kertomuksia siitä miten VR:n konduktöörit ovat toimineet asiattomasti, vastuuttomasti, pelkurimaisesti, piittaamattomasti, osaamattomasti, epätasapuolisesti, määräysten vastaisesti, keljusti tai muuten vain inhimillisen omituisesti.

Ja VR:n tiedotusosasto(?) vastaa aina järkähtämättömän varmasti että VR:n konduktöörit toimivat aina ja poikkeuksetta oikein ja ohjeiden ja määräysten mukaisesti.

Palstan lukeminen tuottaa kutkuttavan tunteen: VR:hän väittää lukijoilleen päin naamaa että nämä ovat valehtelijoita.

Mahtaako VR:n tiedotusosasto(?) itse ihan oikeasti uskoa omiin väitteisiinsä? Ehkäpä sielläkään ei olla perillä VR:n todellisuudesta. - Oli miten oli; protokollan mukaisten väitteiden toisteleminen edes mielikuvamarkkinointimielessä ei todellakaan kannattaisi enää silloin kun yleisö antaa palautetta siitä että todellisuus ei vastaa mielikuvamarkkinointia.


Syksyllä 2004 VR mainosti uutta Sm4-lähiliikennejunaansa - sitä 'Pikkupendolinoa' - jotenkin siihen tyyliin että 'Suburbanus Fennicus on täysin rauhoitettu. Siinä voit matkustaa ilman häiriöitä ja vaipua vaikka ajatuksiisi' tms.

Tämä mielikuvamainos ja Matkaan-lehden totiset vastaukset siitä miten konduktöörit ehdottomasti, aina ja poikkeuksetta(!) pitävät tiukasti järjestyksen junissa muistui mieleeni kun sattuman oikusta jouduin sinä syksynä palaamaan kotiin juuri pahimman pikkujouluviikonlopun juoppojunalla.

Junassa tupakoitiin, juotiin kirkasta viinaa pullosta konduktööriparin silmien alla, huudettiin suoraa huutoa ja paljasteltiin kilvan sukuelimiä. Kaikki tämä toki reilussa Suomi - Britannia -maaotteluhengessä, kun matkaan oli sattunut turistejakin. "Show your balls! Show your balls!"

Se pikkujoulujuna ei tosin ollut Suburbanus Fennicus -Sm4-juna. Se kun oli koottu Sm1- ja Sm2 -yksiköistä. Ehkäpä se siksi ei ollutkaan rauhoitettu. Mutta konduktöörien suhteen Matkaan -lehti kyllä erehtyi kerrassaan murheellisesti.


VR:llä on johdonmukainen mielikuvamainosstrategia:

- VR:n mainososasto(?) kehittää aika hauskoja ja nasevia mielikuvia. - Valitettavasti ne vain ovat liian kaukana todellisuudesta jotta niiden voisi uskoa muuttavan yleisön mielikuvia ja siten myös todellisuutta.

- VR:n tiedotusosasto(?) puolustaa virallisia mielikuvia kuin tsaarinajan poliisi tai ainoan oikean totuuden tietävä politbyroo. - Tosin minun mielestäni ei kylläkään kannattaisi väittää palautetta antavaa yleisöä valehtelijoiksi. Se ei varmaankaan mitenkään vahvista VR:n mielikuvaa luotettavana ja palveluhaluisena toimijana.


VR:n mielikuvamarkkinointi on liian kaukana todellisuudesta voidakseen toimia. Ja kun VR sitten sinnikkäästi pitää kiinni todellisuudelle liian vieraista väitteistään, se samalla estää ongelmien myöntämisen ja näkemisen. Siten se myös hukkaa mahdollisuutensa puuttua ongelmiin ja korjata ne vastaamaan haluamiaan mielikuvia. Korjata kun voi vain sellaisen minkä vialliseksi näkee.

Kun VR mielikuvamarkkinoinnissaan uskottelee liian epätosia asioita, se itseasiassa valehtelee. Eivätkä valheeseen perustuvat mielikuvat toimi VR:n toivomalla tavalla: Palvelu kun ei muutu ylimaallisen hyväksi vain sillä että sitä ylimaallisen hyväksi väittää. Väitteet pitää myös teoilla lunastaa. Muuten saattaa tulla leimatuksi hulluksi houkaksi. Tai valehtelijaksi.


Näyttää siltä kuin VR:llä itsellään olisi väärä mielikuva mielikuvamarkkinoinnin tominnasta. Se harmittaa minua suuresti, sillä oikein käytettynä mielikuvat todella ovat todellisuudentekijöitä. - Edellyttäen tietenkin että teot eivät ole ristiriidassa mielikuvien kanssa. Pelkällä väittämisellä kun vain möhlii koko hyvän yrityksen.





Site Feed osoitteesta
http://feeds.feedburner.com/mielikuvaelama


Jos linkkilista ja arkisto eivät näy, klikkaa tästä, blogin otsikkoa 'mielikuvaelama' tai '<< Home' -linkkiä yllä.